Satamaoperaattorit ry on toistuvasti kiistänyt Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry:n esittämät vaatimukset siitä, että perinteisesti aluksen oman miehistön tehtäviin kuulunut konttien kiinnittäminen ja irrottaminen siirrettäisiin ahtaajien tehtäväksi. Työtuomioistuimen taannoisen tuomion mukaan AKT:n ilmoitus, että ahtaajat ottaisivat lastinkiinnitystyön hoitaakseen helmikuun 4. päivästä 2013 lukien, merkitsi työrauhavelvollisuuden rikkomista. Työtuomioistuin tuomitsi AKT:n toistamiseen kun uhkausta vauhditettiin lakkoilemalla Helsingin, Kotkan ja Tornion satamissa. Neuvottelut erimielisyyksien ratkaisemiseksi ovat edelleen käynnissä.
Asianajotoimisto Hammarström Puhakka Partnersin osakkaiden Matti Komosen ja Herman Ljungbergin aihetta koskeva artikkeli ”Ahtaajat tuomittu toistuvasti työrauhavelvollisuuden rikkomisesta” on julkaistu International Law Officen uutiskirjeessä.