Kyytipalvelut, kuten Uber ja Lyft, tarjoavat yleensä halvemman ja kätevämmän vaihtoehdon tavanomaisille taksipalveluille. Toisaalta uudet kyytipalvelut ovat häirinneet liikenteen markkinoita ja luoneet lukuisia monimutkaisia kysymyksiä sääntelyä koskien. Ongelmana on, että Uber-auton ajaminen edellyttää taksilupaa siten kuin taksin ajaminenkin.
Uber-palvelun määrittelemättömän luonteen vuoksi vaikutuksia sosiaaliturvaan ja työllisyysasioihin ei ole vielä huomioitu. Myös vakuutusyhtiöt ovat nyt arvioimassa erityisesti Uber-autoihin ja kyytipalveluihin, mutta myös yleisesti yhteiskäyttöautoihin liittyviä kysymyksiä.
Uber aloitti toimintansa Helsingissä marraskuussa 2014. Poliisi aloitti kuitenkin pian Uber-kuljettajiin kohdistuneen tutkinnan, ja nyt korkeimmalta oikeudelta odotetaan tärkeää ennakkoratkaisua asiassa. Ratkaisun lopputulos määrittää sen, voiko Uber jatkaa toimintaansa Suomessa ja jos, niin millä tavoin. Poliisi tutkii nyt Uber Finland Oy:tä myös yrityksenä.
HPP Asianajotoimisto Oy:n osakkaan Matti Komosen aihetta koskeva artikkeli ”Uber-complex: regulating ride-hail services” on julkaistu International Law Officen uutiskirjeessä.